-->

Mahu Gaji Tinggi ?

 TINGGI SANGAT GAJI YANG YOU MINTAK NI. GAJI STAFF KAMI SEKARANG PUN TAK SETINGGI GAJI YANG AWAK MINTA NI

.

Korang pernah dengar kenyataan di atas? Atau korang dah selalu sangat dengar ayat di atas?😅

.

Mintak maaf cakap, ayat di atas memang akan buat kita blur nak jawab bila kita attend interview. Setuju?

.

Hari ni saya nak share salah satu interview yang saya pernah dapat kenyataan macam tu. 

.

Cerita ini terjadi semasa saya active jadi JOB SEEKER suatu ketika dahulu. Moga kisah ini menjadi panduan kepada pencari kerja diluar sana, yang maybe menghadapi situasi yang sama semasa sesi temuduga mereka☺️.

.

Kalau dulu2, portal untuk cari kerja yg paling femes adalah jobstreet(dot)com.

.

Biasanya dalam jobstreet ada diletakkan range gaji dan minimum experience requirement untuk position yang ditawarkan.

.

Al-kisah saya di panggil interview untuk jawatan Senior Engineer dari Company X. Gaji yang ditawarkan pada masa itu adalah di dalam range RM6,000 ke RM7,000.

.

Pada masa itu juga, saya dah ada 6 tahun experience. Bila dah di panggil untuk temuduga, of course lah saya kena buat preparation kan. Ini termasuklah:

.

✅Check background of the company

.

✅Nature work of position yang ditawarkan mengikut trend market semasa


Dan lain2 lah.

.

Maka tibalah hari temuduga. Semasa sesi temuduga tu, ada dua orang penemuduga yang saya namakan Encik A dan seorang lagi Puan B.

.

Encik A adalah Head of Department manakala Puan B adalah HR Manager.

.

Selepas soalan2 common temuduga di tanya, tiba lah masa untuk cerita mengenai gaji pula.

.

Puan B memulakan bicara.

.

Puan B: Herm, Gaji RM 6,500 yang you minta ni a little bit high sebenarnya. GAJI STAFF KAMI SEKARANG PUN TAK SETINGGI GAJI YANG AWAK MINTA NI. So, how we want to go with it?

.

(saya terkedu sekejap, sebab dalam jobstreet cakap salary range RM6,000 ke RM7,000. Saya mintak in the middle RM6,500. But dia cakap gaji yang saya minta tu tinggi!?? What?? Namun saya cuba untuk menjawab dengan tenang)

.

Saya: Maaf ye puan kalau saya ingin bertanya. Ikut tawaran gaji yang hendak ditawarkan di dalam jobstreet, salary range yang saya tengok adalah RM6,000 ke RM7,000.

.

Tapi puan kata tadi, my demanded salary RM 6,500 a little bit high. Further gaji staff puan sekarang pun tak setinggi yang saya minta. Boleh saya minta penjelasan lanjut?

.

(Nampak muka Puan B macam shock, dan dia bagi isyarat ke Encik A untuk tolong jawabkan. Maybe dia tak expect akan dapat pertanyaan balas dari candidate. Encik A pun jawab soalan saya).

.

Encik B: Begini maksud Puan B. Can you justify why you demanded that amount of salary? Yes, it little bit high if we compare with our current staff salary. So, we want to know further why we need to pay you that such amount of salary.

.

Saya: Maaf ya Encik B, sebelum saya menjawab soalan Encik. Saya perlukan sedikit lagi penjelasan dari pihak Encik or Puan B.

.

Adakah staff yang Puan B maksudkan itu adalah Senior Engineer juga?

What is the scope of that Senior Engineer?

.

Jika that staff was Senior Engineer. I believe you might want to strengthen your team.That why you looking for another Senior Engineer.

.

If that the case, I believe you might need to see back your Senior Engineer salary scheme sebab Senior Engineer you seem like under paid. I don’t want if I’m hired. It will create a conflict in our team. 

.

Even I know salary was Private and Confidential matters. But still we have a risk the information might be leaked. Once it leak, negative environment will happen. Nanti current Senior Staff sure akan demotivated.

.

(Encik A mengangguk tanda setuju)

.

But jika company Encik tiada post Senior Engineer. I believe your company was in growing stage. When it grow, it lot of work need to be done. So, I believe the amount tanggungjawab sepatutnya perlu sesuai dengan gaji yang perlu di bayar.


0 Response to "Mahu Gaji Tinggi ?"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel